Gjengangere om bompenger: Sandnes har spredt bosetning

I diskusjonene for og mot bompenger og bomringer og Bymiljøpakken har det oppstått en del gjengangere blant argumentene til bompengemotstandere. Et av dem er at Stavanger er en “kompakt by” hvor folk klarer seg uten bil, men i Sandnes er bosetningen spredt og man trenger bil. Da kan f. eks. ikke Sandnes godta rushtidsavgift, fordi gauker trenger bilen sin mer enn siddiser.

Motsetningen mellom Stavanger som kompakt by og Sandnes som spredt bebyggelse fremheves blant annet av Sandnes-ordfører Stanley Wirak. Dette betyr uenighet om transportpolitikk, som f. eks. Bymiljøpakken, belønningsmidler, bompenger, osv., og arealpolitikk, hvor Sandnes-politikerne er veldig ivrige på å bygge ut enda mer areal mens Stavanger og fylkesmannen prøver å få dem til å fortette.

I Sandnes bor vi veldig spredt, sammenliknet med en kompakt by som Stavanger. Det gir ulike prioriteringer, ikke minst når det gjelder transport.

Stanley Wirak, ordfører (Ap) i Sandnes

Sandnes kommune er en stor kommune sammenlignet med Stavanger, med 286 kvadratkilometer kontra 68 kvadratkilometer. Med bosetning på Figgjo, Høle og Hommersåk er bosetningen spredt nesten maksimalt. Men bare 15% av innbyggerne bor her. 85% av innbyggerne i Sandnes kommune bor i Sandnes by.

Sandnes by har 61 000 innbyggere på totalt 23 kvadratkilometer, samlet mellom Lura, Stangeland, Ganddal, Bogafjell og Hana. Stavanger by har 130 000 innbyggere på totalt 42 kvadratkilometer. Befolkningstettheten er 2 700 mennesker pr kvadratkilometer i Sandnes by og 3 150 i Stavanger by.

Når man må gjennomføre tiltak i regionen for å bremse veksten i personbiltrafikk, så skyldes ikke dette at innbyggerne på Hommersåk og Høle trenger å kjøre mye bil. Det skyldes at innbyggerne i Sandnes by (og Stavanger by) kjører mye bil selv om de fint kunne brukt andre transportmidler. Her er det ingen forskjell på om man er på Sandnes-siden eller Stavanger-siden av kommunegrensen.

Dersom innbyggerne i Sandnes by frivillig hadde tilpasset sin bilbruk slik at nullvekstmålet ble oppnådd, ville innbyggerne på Hommersåk og Høle kunne brukt bilen så mye de trenger. Motsetningen står ikke mellom tettbefolkede Stavanger og spredtbygde Sandnes; den står mellom tettbefolkede Sandnes by og spredtbygde resten av Sandnes kommune.

Sandnes kan selv gjøre grepene for å oppfylle nullvekstmålet og ivareta spredte innbyggeres interesser, men siden innbyggerne i Sandnes by nekter å gi slipp på bilen, om enn bare litt, skyver Stanley Wirak innbyggerne på Hommersåk og Høle foran seg i kampen.

This entry was posted in Politikk, Transport and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *