En ting som konstant plager meg er når jeg skal hente noe og den som leverer ut skal ha en signatur på at leveransen er mottatt. Jeg vet som regel lenge før jeg ankommer pakkehentestedet at den som står bak skranken og leverer ut anser hele signeringen som nok et punkt på listen over ting han eller hun må gjennomføre for å kunne lukke saken i sitt system og derfor ikke har noe som helst forhold til hva han eller hun egentlig ber meg om å gjøre.
En signatur er en juridisk bindende bekreftelse på at det man signerer er forstått og akseptert. I dette tilfellet gjelder det “pakken er mottatt”. Man gir altså sin juridisk bindende bekreftelse på at pakken er mottatt.
Er jeg bare kranglete som nekter å signere før pakken ligger på skranken? Flere av de bitre damene hos Posten ser ut til å mene det og gir klart uttrykk for det også, men det finnes flere gode grunner til å ikke signere før pakken faktisk er mottatt.
Ved minst fire anledninger har jeg kommet til Stavanger sentrum postkontor for å hente pakker bare for å få vite at pakken ikke befinner seg på Stavanger sentrum postkontor. Dette skjer selv om hentelappen ligger i min postkasse og sier at pakken er på Stavanger sentrum postkontor. Hvorfor skjer dette? Jo, Posten har nemlig begynt å sende ut pakkelapper fra postterminalen i Oslo og prøver å synkronisere dette med pakkens ankomst til lokalt postkontor. Men de bommer.
I andre tilfeller har pakkelappen kommet til meg i Stavanger mens selve pakken har havnet et annet sted i landet, ref. tidligere nevnte konsept om at pakkelappen sendes ut fra postterminalen i Oslo. Det er ikke nødvendigvis samsvar mellom hvor pakkelappen sendes og hvor pakken sendes (f. eks. den pakken jeg aldri fikk som var adresssert til 4011 Kristiansand, hvor pakkelappen ble sendt til 4011 Stavanger og pakken ble sendt til 4611 Kristiansand).
I andre tilfeller har jeg kjøpt varer i elektrobutikker med separat lagerutlevering bare for å oppdage at lagerstatus i systemet deres er feil og at de ikke har varen på lager likevel. Men de ber meg om å signere for at varen er utlevert før de går og henter den på lageret (og oppdager at lagerstatus er feil i systemet).
Så hvorfor denne lemfeldige omgangen med utleveringsbekreftelsen? Hvorfor blir jeg alltid bedt om å signere for pakken før jeg har fått den? Før jeg har sett den? Før noen i det hele tatt vet med sikkerhet at pakken er tilstede i lokalet, er i noenlunde hel stand, eller at det er korrekt pakke overhodet?
Som regel skjer dette på Posten, siden det er der jeg henter flest pakker; langt flere enn noe annet sted og sannsynligvis flere pakker enn alle andre steder til sammen. Postens ansatte har en prosedyre å følge:
- spor opp pakken via pakkenummer eller referansenummer og finn ut hvilken pakkehylle den befinner seg i
- hent pakken og legg pakkehenterens navn el.l. inn i et system som kun er tilgjengelig fra en datamaskin inne blant pakkehyllene
- lever ut pakken til mottaker
Det er ikke helt åpenbart hvorfor det sniker seg inn et punkt 1.1: få signatur på at pakken er utlevert før du går og henter pakken i pakkehyllen, men her er årsaken slik Postens ansatte har forklart det til meg: For å gjennomføre punkt 2, må de ha navn el.l. på mottaker. Dette “navn el.l.” kan være signaturen for at pakken er mottatt. Dersom de kan få signaturen med en gang, før de henter pakken, kan de legge inn dette i systemet som står plassert et sted inne blant pakkehyllene når de likevel er der inne.
Dersom mottaker signerer etter at pakken faktisk er utlevert, så må Postens ansatte gå tilbake til pakkehyllene nok en gang for å finne pakkehyllesystemet og legge inn navn el.l. Stress! Så for å slippe en ekstra spasertur på opptil flere meter, hopper Postens ansatte over det juridiske problemet ved at man skal signere for å ha mottatt en pakke man ikke har mottatt.
Elegant!
Men hvis man påpeker at det er et potensielt problem, så svarer Postens bitre damer på følgende måte:
- SUKK!
- Åh nei, en slik igjen.
- Nå var du smart — jeg kunne jo ha stjålet pakken fra deg på vei fra pakkehyllen til skranken.
Andre har følgende svar:
- Jeg prøver bare å gjøre det så fort som mulig for oss.
- Pakken er jo her, så det er ingen grunn til å ikke skrive under.
Vindmøllen snurrer ufortrødent videre, men jeg tenker ikke å gi meg.
Min lokale post i butikk spør meg om navnet mitt og kontrollerer det, så henter de pakken. Deretter “blipper” de pakken inn med strekkodeleser og får ut en kvittering som jeg skal signere på for mottatt pakke.
Så enkelt og greit kan det gjøres.
Neste gang du går på postkontoret med hentelappen din kan du si: «Hei, det vi gjør og sier nå blir tatt opp på film med lyd.»
Så finner du fram mobilkameraet, og begynner å filme det som skjer.
Hvis damen i skranken lurer på hva du gjør, og ikke vil at du skal filme, så kan du bare si at du må filme for å få bekreftet at du har levert fra deg hentelappen, og at det er mye enklere for deg enn å krangle på at de skal ha signaturen før de har gitt deg en pakke de kanskje ikke har.
Jeg opplevde en gang å signere for en pakke, som det viste seg at de hadde levert ut til feil kunde. Pakken var da registrert som utlevert i postens systemer og det var ingenting de kunne gjøre for å fjerne denne statusen.
Jeg “tvang” dem til å la meg lete på lageret og fikk skriftlig at pakken ikke var utlevert. I utgangspunktet ville de bare at jeg skulle gå hjem og følge med på pakkesporingen på internett.
Det ordnet seg til slutt, fordi jeg hadde noen kontakter i posten som ringte rundt og undersøkte for meg.
Men det er skremmende at de registrerer pakker som utleverte og når det viser seg at de er forsvunnet så kan de ikke fjerne denne statusen.
Dette er grunnen til at jeg er glad for at postkontorene sakte men sikkert erstattes med Post i Butikk. Fordi butikkansatte tydeligvis har en større evne for å forstå sammenhengen mellom signaturen og kvittering på at PAKKEN ER UTLEVERT. – Det kan naturligvis bare være tilfeldigheter, men slik er i allefall mine erfaringer