Sykkelfelt i Stavanger bygges smalt — med vilje

Sykkelhåndboka til Statens Vegvesen sier at sykkelfelt langs vei med årsdøgntrafikk på mer enn 10 000 biler eller fartsgrense over 50 km/t bør være 1,8 meter bredt. Håndboken sier ikke noe om hvorfor, men vi kan spekulere i at sannsynligheten for og konsekvensene av en ulykke er større jo flere biler i høy fart det er i umiddelbar nærhet.

I tillegg viser håndboken hvordan man mellom sykkelfelt og fortau bygger en kantstein av ukjent høyde, men som all erfaring tilsier blir ca. 10-15 cm høy og ikke kryssbar for syklister.

Med håndboken i hånden har så Vegvesenet gått hen og laget forslag til reguleringsplan for kollektivfelt langs fylkesvei 44 i Stavanger — en vei med årsdøgntrafikk på 15 000 biler — hvor de legger opp til sykkelfelt på 1,5 meter bredde. De vet at dette er i strid med håndboken, men forsvarer forslaget slik:

Sykkelhåndboken anbefaler en bredde på 1,8m ved Ådt over 10000. I planprosessen har en valgt å benytte 1,5m bredde, pga store totalbredder i kjørearealene samt de brede fortauene.

Veidimensjoner

Veidimensjoner

Vegvesenet ser altså ut til å mene noe i nærheten av at mye luft et sted på din høyre side skal redusere risikoen for at en bil på venstre side skader deg, selv om du ikke har mulighet til å bevege deg til høyre uten å hoppe av sykkelen og bære den over kantsteinen.

Kanskje tankegangen er at du i det minste ikke blir presset mot en vegg når bilen kjører på deg, men kan lande mykt på fortauet? Men vent, det er planlagt tunnel gjennom en fjellknaus, med betongmur på høyre side av sykkelfeltet og hvor fortauet skal ledes opp på tunneltaket.

Ups.

This entry was posted in Transport and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *