Oppdatering 2: Posten fant til slutt pakken. Den hadde blitt videresendt fra Stavanger til Kristiansand, men siden Postens interne pakkesystemer ikke var blitt oppdatert med korrekt adresse, rakk den kun frem til Stavanger postterminal før systemet sa at pakken skulle tilbake til Stavanger sentrum postkontor. Der lå den uten at noen visste om det i en uke.
Oppdatering: Posten har nå mistet pakkekontakten. Siste sporingsinformasjon sier at pakken min har vært på vei mellom Stavanger og Kristiansand i fire dager og ingen vet hvor den befinner seg. Det første mindre begavede individet jeg snakket med hos Postens kundestøtte i dag hadde som svar på dette at de ikke har noen forpliktelser overfor meg som mottager og spesielt ikke overfor meg som ikke engang er mottager; enda de tidligere har kranglet heftig på at jeg er korrekt mottager, så er jeg nå ikke lenger korrekt mottager — de vrir og vender på ting alt ettersom det passer dem selv, åpenbart.
Det er nå avsender i Tyskland som må etterspørre pakken og evt. klage og det skulle ikke forundre denne mindre begavede personen om pakken er på vei tilbake til Tyskland, for det spiller ingen rolle hva som står på pakken så lenge det i Postens eminente pakkesystem står oppført adresse til feil mottager og da skal pakken i følge standard prosedyre gå tilbake til avsender.
Regjeringen har bestemt seg for å bruke EØS-avtalens reservasjonsrett mot EU-direktiver for første gangen i historien. Som individualist (men likevel EU-tilhenger) er jeg sterkt for å bruke reservasjonsretten, men det har gradvis gått opp for meg hvor enormt misfornøyd jeg er med at de valgte nettopp postdirektivet for dette.
Jeg har nemlig blitt mer og mer for at Posten avvikles som monopol og helst også avvikles som organisasjon. Ironisk nok er all min misnøye med Posten relatert til pakkeleveringstjenestene deres, hvor de har konkurranse, men jo før denne tragiske sammenklumpingen av forkrøplede sjeler blir felt og sendt til de evige postmarker, jo bedre.
Det som fikk begeret til å flyte over i dag var et tilfelle av Postens helt utrolige (bokstavelig talt utrolige) håndtering av pakker fra utlandet. Jeg fikk nemlig en pakke fra Tyskland i dag, men pakken var adressert til en kamerat av meg i Kristiansand. Det står klart og tydelige i både sendingsbekreftelsen og i sporingsinformasjonen fra Deutsche Post at leveringsadresse er i Kristiansand, selv om fakturaadresse er i Stavanger. Da jeg ringte Posten for å klage på dette og få den sendt til riktig sted, møtte jeg på ei lite kundevennlig dame hos Postens Utenlandsavdeling.
Pakker fra utlandet håndteres nemlig av Postens Utenlandsavdeling, og Utenlandsavdelingen har blant annet ansvaret for at pakker fortolles. For å fortolle en pakke, må de se på fakturaen som ligger vedlagt før de sender den videre. Denne fakturaen inneholder informasjon om varenes beskaffenhet og verdi og er særdeles viktig for å kunne gjøre fortolling.
Etter at Utenlandsavdelingen har fortollet pakken, skal den sendes videre innenlands i Norge. For å få til dette, tar Utenlandsavdelingen adressen fra fakturaen og setter på ny adresselapp på pakken.
La meg gjenta: til tross for at pakken allerede har en korrekt adresselapp på seg, tar Utenlandsavdelingen til Posten fakturaadressen og bruker denne for å sende pakken videre innenlands.
Fakturaadressen var hos meg i Stavanger, mens leveringsadressen som står på pakkens adresselapp er hos min kamerat i Kristiansand. Idiotene hos Postens Utenlandsavdeling har altså på eget forgodtbefinnende omadressert pakken til fakturaadressen, men det er ikke det verste.
I løpet av min 5-6 minutter lange samtale med damen på Postens Utenlandsavdeling kom det frem at dette er noe Posten gjør fordi de ikke har mulighet til å fysisk se på pakken når de skal sende den videre og dermed må de ta den første og beste adressen de har for hånden, nemlig fakturaadressen.
Mine mange forsøk på å få inn i hodet på denne relativt tranghodede personen at dette er en totalt uholdbar praksis mislyktes dramatisk, og hun fortsatte med å fremføre at det er Postens synspunkt at det er avsender som har gjort feil ved å ikke skrive på fakturaen at leveringsadressen er forskjellig fra fakturaadressen.
Jeg ble mer og mer forbanna på dette neket og spurte om hun virkelig satt der og sa at alle leverandører i hele verden skal vite at Postens Utenlandsavdeling er så jævla innbarka dumme i hodet at de ignorerer adresselappen og sender til fakturaadressen, og derfor må fakturaen ha en klar og tydelig beskjed til Postens Utenlandsavdeling om dette?
Svaret på dette er “Ja”.
Jeg ba om å få navnet på denne dama, men det nektet hun å gi meg med henvisning til at hun hadde svart med navnet sitt da hun tok telefonen og at om jeg ikke hadde fått det med meg, så hadde jeg ingenting med å få det opplyst igjen. Deretter la hun på.
Så der står saken: Postens Utenlandsavdeling tar premien for å være den minst serviceinnstilte og mest åndshemmede avdelingen av en organisasjon som allerede gjør sterkt krav på tittelen som Norgesmester i begge deler og forsvarer sin egen idioti med alle midler de har.